Mogelijke oplossingen voor personeelstekort gepresenteerd tijdens grootste horecabeurs van Nederland
Het personeelstekort in de horecabranche is nog steeds een actueel onderwerp. Voor de pandemie werkten er in Nederland 424.000 werknemers in de horeca, in februari 2021 waren dat er nog 305.000. Tijdens Horecava 2023, de grootste horecabeurs van Nederland, wordt uitgebreid stilgestaan bij zowel de uitdagingen als de mogelijke oplossingen voor het personeelstekort. Personeel is één van de drie centrale thema’s tijdens de aankomende editie van Horecava, de beurs die van 9 t/m 12 januari weer plaatsvindt in RAI Amsterdam. Hoe vind je geschikt personeel met een hart voor de horeca? En op welke manier maken we werken in de horeca weer aantrekkelijk? Horecaondernemers vinden tijdens Horecava antwoorden op die vragen.
Goed personeel vinden en behouden
De personeelsproblemen in de horecabranche worden tijdens de beurs vanuit verschillende invalshoeken bekeken. Voor de ene ondernemer is automatisering een deel van de oplossing, maar aan de andere kant kampt de branche ook met een imagoprobleem. Op Horecava treffen ondernemers in en toeleveranciers van de horeca elkaar op de beursvloer om hierover verder te praten. Door te laten zien hoe aantrekkelijk werken in de horecasector is, gaat het in de toekomst gemakkelijker zijn om goed personeel te vinden.
“Het krijgen en behouden van goed personeel is een uitdaging waar iedere horecaondernemer mee te maken heeft. Daarom hebben we op Horecava een ruimte ingericht op een centrale plek waar bezoekers praktische oplossingen krijgen aangeboden om het werken in de horeca interessanter en aantrekkelijker te maken. Daarnaast bieden we aan de hand van diverse wedstrijden een podium aan talent in de branche.”
Florentine Rijkmans – Director Horecava
Wat wil Gen Z als klant en medewerker?
Om goed personeel aan te trekken is het belangrijk om te kijken naar en in te spelen op de behoeftes van generaties. Generatie Z is zowel als klant en medewerker van groot belang voor de horeca. Deze gemaksgeneratie heeft duidelijk andere waarden dan eerdere generaties. Zo zijn snelheid, gezondheid en duurzaamheid veel belangrijker geworden, net als gemak. Het aantal Fast Casual restaurants neemt toe en speelt in op de behoeftes van die generatie.
“De generatie Z besteedt gemiddeld 44 euro per persoon per week aan buitenshuis eten. Dat is zes keer zo veel als een babyboomer. Een heel gunstig perspectief voor de horeca.”
Florentine Rijkmans – Director Horecava
Zingeving is belangrijk voor de Generatie Z. Horecabedrijven die maatschappelijk betrokken zijn, vinden gemakkelijker gemotiveerd personeel. Net als restaurants die een gevarieerde menukaart met voldoende gezonde en plantbased opties hebben. Nul-urencontracten zijn niet geliefd onder Gen Z. Zij willen zeggenschap, zekerheid en meebeslissen over de eigen werktijden.
Horizon verbreden – werf inclusief
Naast het werven van jonge Gen Z medewerkers, kun je als horecaondernemer je horizon best wat verbreden. Hoe inclusief is je personeelsbestand? Omdat de groep beschikbare jonge mensen beperkt is, is het goed om de wat oudere werknemers niet te vergeten. Door banen aan te bieden voor minder uur per week en de werknemer meer inspraak te geven over wanneer hij werkt, wordt een functie in de horeca aantrekkelijker voor een bredere doelgroep. Dit zijn mensen met levenservaring die een horecabedrijf veel kunnen brengen. Daarnaast zijn er mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt die graag in de horeca willen werken. De wedstrijd ‘Lekker Anders’ die tijdens Horecava wordt georganiseerd, is specifiek opgezet voor horecamedewerkers met een arbeidsbeperking. De wedstrijd laat zien dat deze mensen creatief en secuur zijn en prima aan de slag kunnen in de horeca.
De Gouden en Groene Koksmuts
Tijdens Horecava vinden spectaculaire wedstrijden plaats. Verschillende teams strijden op maandag 9 januari om de prestigieuze HANOS Gouden Koksmuts. Live op de beurs zie, ruik en ervaar je hoe topchefs en hun brigades sensationele gerechten bereiden. Ze werken vanuit een zogenaamde ‘black box’ en moeten allemaal met dezelfde ingrediënten op een creatieve manier laten zien wat er mogelijk is. Niet alleen door goed te koken, ook door te laten zien hoe een topteam samenwerkt. Tijdens de eerste editie van het NK Plantaardig Koken strijden koks om de Groene Koksmuts. Plantbased koken wordt immers steeds belangrijker in de horeca. Deze wedstrijd daagt koks uit om naar smakelijke plantaardige alternatieven voor dierlijke ingrediënten te blijven zoeken. Daarnaast wordt de titel beste Leermeester-Leerling uitgereikt tijdens het NK Leermeester-Leerling De wedstrijden bieden een mooi podium voor (jong) talent in de branche en laten zien dat de sector verduurzaamt.
Over Horecava
Horecava is al ruim 65 jaar de horecabeurs voor vakmensen in de wereld van eten, drinken en buitenshuis slapen. De grootste vakbeurs voor de horeca in Nederland trekt elke editie tienduizenden bezoekers. Zij zijn op zoek naar inspiratie, willen netwerken en hebben echt hart voor hun vak. Horecava is de start van het nieuwe horecajaar. Op de beurs staan exposanten ingedeeld in de volgende categorieën: food & wine, fast casual, koude dranken, warme dranken, bakkerij & patisserie, interieur & design, grootkeuken & apparatuur en tech & dienstverlening. Er is speciale aandacht voor personeel, start-ups en innovatie en bezoekers ontdekken alle nieuwe en beste innovaties en de meest praktische oplossingen.
Meer informatie over Horecava
Adres: RAI Amsterdam, Europaplein 24, 1078 GZ Amsterdam
Website: https://www.horecava.nl/
Facebook: https://www.facebook.com/horecava Instagram: https://www.instagram.com/horecava/