Het volume wijn dat Zuid-Afrika in de eerste zes maanden van dit jaar uitvoerde laat een stijging zien van 40% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Aan dit resultaat hebben zowel Kaapse recordoogsten in 2012 en 2013 als een zwakke rand en een wereldwijd tekort als gevolg van klein uitgevallen Europese oogsten bijgedragen. Een groot deel van de groei was in de vorm van export in bulk die met 66% toegenomen is.
De eerste helft van 2013 heeft echter ook een terugkeer naar gebottelde wijn laten zien, waardoor de negatieve trend van 2012 omgebogen is in een groei met 8%. De vier grootste markten voor gebottelde wijn, het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Duitsland en Nederland, laten allemaal weer vooruitgang zien. Duitsland is aanvoerder met een groei van 16%. Andere markten die veel aandacht krijgen, doen het ook goed. De VS laat een plus van 5%, zien, Japan 7%, China 36% en Nigeria 50%.
Su Birch, CEO van Wines of South Africa (WOSA), zei in een reactie hierop te geloven dat de groei in bulkexport niet van blijvende aard zal zijn, omdat de globale voorraadsituatie in 2014 beter in evenwicht zal zijn. WOSA gelooft wel dat Zuid-Afrika een gestage groei in de uitvoer van gebottelde wijn zal blijven zien, aangezien de grote kwaliteit van de wijnen wereldwijd steeds meer erkenning krijgt.
De afgelopen tijd kreeg Zuid-Afrika een consistent goede pers en prima beoordelingen van invloedrijke opinion leaders. Zo liet de vooraanstaande Engelse journalist Tim Atkin MW na zijn recente bezoek weten: “Ik ben niet de enige die gelooft dat Zuid-Afrika het meest opwindende wijnproducerende Nieuwe Wereldland op deze planeet is dankzij een combinatie van oude stokken, nieuwe gebieden en getalenteerde wijnmakers.”
Voor de allereerste keer is ook het hoofdartikel van de Wine Spectator gewijd aan Zuid-Afrika. In de zopas verschenen uitgave van juli 2013 besteedt Amerika’s invloedrijkste en ook in Azië gerespecteerde wijntijdschrift 30 bladzijden aan een profiel en wijnbeoordelingen
“De ontwikkeling van de wijnbouw, het uitzonderlijk mooie landschap en een gunstige wisselkoers trekken steeds meer mensen vanuit de hele wereld naar Zuid-Afrika en zijn wijngebieden.” James Molesworth, Wine Spectator.
“Het artikel in de Wine Spectator heeft een signaal gegeven aan Amerikaanse wijninkopers dat Zuid-Afrika serieus genomen moet worden, dat we ondanks de leeftijd van onze wijnindustrie eigentijdse spelers op de markt zijn en dat we, hoewel onze wijngaarden verder weg liggen van de VS dan bijna alle andere, we niet zijn als een tweede Bulgarije of Georgië om grappen over te maken en dan te negeren.” Michael Fridjhon, Zuid-Afrikaans wijncriticus.