Wijnjournaal.nl

Kennis van sterke dranken gaat consument naar de slijter leiden

door | 10 jun 2015 | Boeken en films, Nieuws

image002

Onderscheid tussen binnenlands en buitenlands gedistilleerd verdwijnt

Op 9 Juni j.l. werd het boekje “Ik weet wat van sterke drank” geïntroduceerd in het kader van de gelijknamige campagne van de Koninklijke SlijtersUnie. Het boekje biedt handige basiskennis voor een ieder die weleens sterke drank drinkt, schenkt of verkoopt. De brancheorganisatie wil daarmee niet alleen de nodige kennis verschaffen maar ook meer duidelijkheid scheppen in het aanbod van gedistilleerd. In samenwerking met de Wijnacademie werden bijna dertig van oorsprong wijndocenten opgeleid tot gedistilleerddocent. Een groot gedeelte daarvan gaat in het land aan de slag om cursusavonden te geven over sterke dranken (bijlage). Het eerste boekje werd aangeboden aan Felix Wilbrink van de Telegraaf, die kansen ziet voor de zelfstandige slijters dankzij de groeiende interesse voor ambachtelijke kwalitatieve producten.

Het handzame lesboekje boekje ‘Ik weet wat van sterke drank’ biedt een mooi overzicht van gedistilleerde dranken. Zonder al te diep op de materie in te gaan, verschaft het duidelijke uitleg over distillaten, bitters en likeuren. De indeling is praktisch en op productcategorie, de termen binnenlands en buitenlands gedistilleerd vindt men niet terug.

“Een bewuste keuze” zegt Ron Andes van de Koninklijke SlijtersUnie. “De indeling is achterhaald en wekt verwarring bij de slijter en in de horeca, vooral voor de consument”. De brancheorganisatie roept daarom niet alleen zijn eigen achterban op maar ook de horeca om het traditionele onderscheid tussen binnenlands en buitenlands gedistilleerd los te laten. De samenstelling en smaak van het product is volgens de SlijtersUnie belangrijker dan het land van herkomst.

Met die boodschap werden ook de nieuwbakken gedistilleerddocenten voorzien van hun diploma Gedistilleerdbrevet. Zij mogen met deze versierselen en het lesboekje in het hele land de basiscursus ‘Gedistilleerdvignet’ geven. De eerste avond is al gepland op 22 juni in Rotterdam. Na het brevet is de volgende stap de opleiding tot Liquorist, de equivalent van Vinoloog op het gebied van wijn.

Eerder werd met veel succes de basiscursus Wijnvignet ontwikkeld met bijbehorend boekje ‘Ik weet wat van wijn’. Slijters die beide vignetten met goed gevolg hebben afgelegd, aangevuld met het diploma sociale hygiëne, komen in aanmerking voor het Slijtersbasisdiploma, dat in september wordt gelanceerd. ‘Consumenten weten steeds meer van sterke drank. Slijters moeten hen steeds voorblijven’ aldus Andes

Verkoopinformatie: “Ik weet wat van sterke drank”:
Los online bestellen via www.fhkn.nl: 5 euro per stuk (incl verzendkosten)
Pakketten v.a. 10 stuks: staffelprijs en bestellingen bij SNAP BV (info@snapbv.nl)

Meer informatie: www.slijtersunie.nl

Meer nieuws

De geheimen van Sherry Wijnen in 45 minuten

De geheimen van Sherry Wijnen in 45 minuten

In 2025 gaat een nieuw jaar van de Europese campagne voor Sherry Wijnen van start. Deze campagne informeert zowel consumenten als professionals over de kwaliteitswijnen uit de Sherry-regio. Onderdeel van deze campagne is de Sherry Academy, een online en...

Lees meer
Wines of South Africa kondigt CapeWine 2025 aan

Wines of South Africa kondigt CapeWine 2025 aan

Van L naar R: Maryna Calow (WoSA), Michiel du Toit (Hillebrand Gori), Charmaine Swanepoel (DHL), Siobhan Thompson (WoSA), (Hillebrand Gori) and Francois Malherbe (DHL) De grootste wijnbeurs van het zuidelijk halfrond Wines of South Africa (WoSA) kondigt met trots de...

Lees meer
BASEL: PROSECCO BAR AT THE INTERNATIONAL AIRPORT

BASEL: PROSECCO BAR AT THE INTERNATIONAL AIRPORT

Bottega Prosecco Bar expands its presence to Switzerland with a new venue in partnership with the Lagardere group at Basel International Airport. The facility was opened on 29 November, a date close to the Christmas holidays and the peak of transits at the Swiss...

Lees meer
Franse Foodtech-gigant lanceert in Nederland 

Franse Foodtech-gigant lanceert in Nederland 

Co-founder: Alexandre Haggai (links in de pagina Co-founder Clément Benoit) Clone, de Europese foodtech-startup uit Parijs die €105 miljoen aan financiering heeft opgehaald, gaat officieel van start gaat in Nederland. Het doel is restaurateurs te ondersteunen bij het...

Lees meer
logo svbe
logo wijncursussen.nl
logo nix