logo WIJNJOURNAAL groen

Monopolie horecaplatforms ligt onder vuur

door | 15 okt 2020 | Geen categorie

Monopolie posities onder dominante bestelplatforms nu nog zichtbaarder na toespraak van premier Rutte. Horecaondernemers zoeken naar manieren om kosten te besparen om minder afhankelijk te zijn van huidige platforms.

Niet iedereen solidair 
Dat de Nederlandse horeca grote klappen te verduren krijgt, is voor niemand een geheim meer. Waar iedereen solidair is, werken de bestelplatforms niet mee aan kostenverlaging. Ze misbruiken hun positie door torenhoge commissies in rekening te brengen. In deze moeilijke en onzekere tijden is het voor elke horecagelegenheid een uitdaging om het hoofd boven water te houden. Juist nu is meedenken met de horeca van groot belang. 

De cijfers liegen niet
Het CBS heeft laten weten dat de omzet ruim 40% lager is tegen over andere jaren [Index 2015]. Dit is voor veel ondernemers genoeg om de deuren te sluiten. Toch zien we dat veel bedrijven veerkracht tonen en zich meer gaan focussen op afhaal en bezorgen. 

Bedrijven kunnen alleen nog in kosten snijden 
Veel bedrijven zijn al genoodzaakt om met minder personeel te gaan werken. Op social media is er ook al ophef over de hoge commissiekosten, die grote platforms in rekening brengen. Vele vinden het belachelijk dat sommige bedrijven tot wel 30% commissie rekenen om een maaltijd te laten bezorgen. Dit kan natuurlijk omdat de grote platforms een monopolie positie hebben. Als een groot deel van jouw omzet afhankelijk is van dat platform, dan wil je hier ook niet zomaar mee stoppen.  

Stop het monopolie 
Nederlandse start-up ‘Y the Wait’ biedt hoop voor de toekomst en heeft wereldwijd al bewezen opgewassen te zijn tegen de grotere spelers in de markt. Door middel van innovatieve oplossingen kunnen zij dezelfde diensten aanleveren, tegen lagere kosten. Dit kan oplopen tot een besparing van 9% per maaltijdbezorging. Voor afhalen hanteerde het bedrijf eerder al 0% commissie. Met al bijna 5000 partners is het bedrijf nu ook in Nederland actief. 

Het is nu of nooit 
Horecaeigenaren hebben nu de keuze om door te gaan op dezelfde voet of het heft in eigen handen te nemen. Ze kunnen bijvoorbeeld kiezen om over te stappen naar platforms met dezelfde diensten tegen lagere commissies.

Meer nieuws

Austria retains its lead in organic viticulture

Austria retains its lead in organic viticulture

For the first time ever, a quarter of all Austrian vineyards are certified organicExactly one quarter (25.0%) of the area under vine in Austria has been certified as organically cultivated, as the latest figures released by the Federal Ministry of...

Lees meer
ProSpirits Report 2025: The Future of Spirits

ProSpirits Report 2025: The Future of Spirits

The global spirits industry stands at a turning point — and the inaugural ProSpirits Report – The Future of Spirits captures the opportunities and challenges shaping its next chapter. Based on insights from over 200 industry professionals across 45...

Lees meer
De populairste cocktails van Nederland in 2025

De populairste cocktails van Nederland in 2025

Als het aan onze zoekgeschiedenis ligt, schenken we deze zomer het liefst een Espresso Martini in. Of twee. Uit een analyse van zoekdata door Seeders blijkt dat deze cocktail aan een indrukwekkende opmars bezig is. In juli 2025 werd er bijna 24.500 keer op...

Lees meer
Austrian wines impress in Tokyo

Austrian wines impress in Tokyo

– Major success for Austrian wine exports to Asia: the Austrian Tasting in Tokyo 2025, hosted by the Austrian Wine Marketing Board (Austrian Wine) on 22 July, attracted more than 600 wine professionals from the Japanese retail sector, hospitality industry...

Lees meer
logo svbe
logo wijncursussen.nl
logo nix
Share This