Rodolphe Lameyse, CEO van Vinexposium
Marktgegevens 2024: jarenlange daling volumes in wijn
Rodolphe Lameyse, CEO van Vinexposium, was recent in Amsterdam om journalisten bij te praten over de markt van wijn en andere alcoholische dranken en een update te geven over Wine Paris 2025.
In 2024 is in het eerste kwartaal een wereldwijde daling te zien van de volumes in wijn met 20,1% ten opzichte van 2019 (voor de pandemie) en 3,9% ten opzichte van 2023. In volume is er bij wijn een lange termijn daling te zien, dit met uitzondering van Prosecco, die in stijging zag in het eerste kwartaal van 2024. De daling ligt onder andere bij de markten in China en de Verenigde Staten waar sprake is van een zwak consumenten sentiment. Wereldwijd speelt inflatie een rol en een langzamer groei in India. Dat Prosecco een lichte groei kent heeft zeker te maken met de diversiteit in het prijssegment. Ook premium rosé heeft minder te lijden onder de huidige situatie. Champagne daarentegen met een daling van 8,6% verkeert in zwaar weer ten opzichte van andere mousserende wijnen. In het onderzoek van IWSR 2024 wordt een somber beeld geschetst voor de standaard wijnen. De verwachting is dat deze categorie in de periode tot 2028 licht blijft dalen. In de premium and super premium categorie wordt wel een stijging verwacht.
Dalende wijnconsumptie in Nederland
De matige zomer van 2023 leidde tot een significante daling van de alcoholhoudende consumpties op het terras en dat had nadelige gevolgen voor dranken zoals bier en gin. Daarnaast stond en staat de economie onder druk door onder andere de gestegen kosten van energie en bij met name de horeca het terugbetalen van COVID-19 leningen. In 2023 maakte wijn 19% van de totale alcoholconsumptie uit in Nederland. Bier is goed voor maar liefst ruim 75% en resteert spirits met 3,5%. Alcoholvrije spirits en mousserende wijn kenden een stijging van ruim 20%. De stijging heeft te maken met meer consumenten dit zien als een gezond alternatief. Zichtbaar is dat Nederlandse consument alcoholhoudende dranken in Duitsland koopt, vanwege lagere belastingen. Opvallend is dat de Randstad, als rijkere regio in Nederland, gezien kan worden als trendsetter en aanschaf van producten in het premium segment.
De afgelopen vijf jaar is de consumptie van stille wijn gedaald met bijna 5%, waarbij met name Frankrijk marktaandeel verliest en Italië en Spanje terrein winnen door een betere “value for money”. Het aandeel van mousserende wijnen is daarentegen gestegen met bijna 3%, die mede dankzij de populariteit van Cava. Alcoholvrije mousserende wijn kende een stijging van bijna 30%! De verwachting is dat de wijnconsumptie in de periode 2023-2028 met bijna 3% zal dalen.
Wine Paris: de ontmoetingsplaats voor de drankenindustrie
Het jaar 2025 zal 2024 in alle opzichten overtreffen: een plus van 4600 als het gaat om het aantal exposanten en een stijging van 19% aan vloeroppervlakte en een plus van 64% aan vloeroppervlakte voor internationale standhouders. Alle Franse wijnregio’s zijn in Parijs vertegenwoordigd. Wine Paris is de ideale gelegenheid voor Franse producenten om hun producten te promoten, die alle te vinden zijn in hal 7. Opvallend is de sterke vertegenwoordiging van Champagne producenten.
Bij Wine Paris draait het niet alleen om wijn, maar ook om spirits. Deze categorie kent een sterke stijging met in totaal 218 producenten uit 31 landen, die te vinden zijn in hal 5. Ook bij de spirits zijn alcoholvrije en laag alcoholhouden dranken te proeven.
Deze zesde editie van Wine Paris zal meer nog dan in andere edities van strategisch belang worden voor de drankenindustrie. Voor het eerst komt er een “world of zero tasting area” voor stille en mousserende wijn.
Chris Alblas, wijnschrijver en lid van de FIJEV