logo WIJNJOURNAAL groen

Kleine merken, groot podium: From Bean to Bakery op Horecava 2026

door | 27 mrt 2025 | gastronomie

Vanaf Horecava 2026 krijgt Coffee Concepts een nieuwe naam: From Bean to Bakery. Een logische stap, want het koffiemoment in de horeca is allang meer dan alleen koffie. Ook thee, warme chocolademelk en alles wat je erbij eet, van croissant tot cake, maken deel uit van dit dagelijkse ritueel.

Met deze nieuwe naam wordt duidelijk waar het echt om draait: het complete moment van genieten. In de Koffie, Thee & Cacao-hal van Horecava is From Bean to Bakery dé plek voor kleine en startende ondernemers die zich laagdrempelig willen presenteren aan een professioneel publiek. Ambachtelijke makers, innovatieve start-ups en gepassioneerde specialisten krijgen hier de ruimte, zonder zich druk te maken over logistiek of standbouw.

“Met From Bean to Bakery laten we zien dat het koffiemoment in de horeca breder is dan koffie alleen. Thee, cacao, warme melkdranken, maar ook het lekkers dat erbij hoort, dat hoort er allemaal bij,” zegt Nadine Wigger, beursmanager van Horecava. “We willen ondernemers de ruimte geven om die hele beleving te laten zien. En dat doen we op een toegankelijke manier, zodat ook kleine spelers op het podium kunnen staan.”

Explosieve groei ontbijt- en koffiemoment

De vernieuwing past perfect bij de beweging in de markt. De afgelopen jaren is het ontbijt- en koffiemoment explosief gegroeid. Uit onderzoek van het FoodService Instituut Nederland blijkt dat de uitgaven aan buitenshuis ontbijten tussen 2018 en 2024 zijn verdubbeld. Eén op de vijf consumenten ontbijt inmiddels minstens één keer per week buiten de deur, bij jongere generaties is dat zelfs één op de drie. De gemiddelde besteding per ontbijtmoment steeg van €6,80 naar €14,48. Ook lunch en tussendoor-momenten worden steeds belangrijker, met een duidelijke verschuiving naar gemak, kwaliteit én beleving.

From Bean to Bakery speelt hier perfect op in: met nieuwe smaken, nieuwe gezichten en volop inspiratie voor het hele koffiemoment, van ontbijt tot zoete traktatie.

Inspirerende mix van gevestigde merken en jonge, veelbelovende ondernemers

Ook dit jaar is er weer veel te beleven in de Koffie, Thee & Cacao-hal. De hal vormt het bruisende hart van alles wat met het koffiemoment te maken heeft, van verse bonen tot patisserie, van theespecialiteiten tot plantaardige melkvarianten. Bezoekers kunnen rekenen op een inspirerende mix van gevestigde merken en jonge, veelbelovende ondernemers.

Een van de vaste waarden op Horecava is de Bakkerscombinatie B.V., die zich voor maar liefst drie jaar aan Horecava heeft verbonden. Met hun ambachtelijke assortiment en jarenlange ervaring zijn zij een belangrijke smaakmaker in het bakkerijsegment. Hun aanwezigheid onderstreept de waarde van Horecava als dé plek voor vakmanschap en innovatie.

Daarnaast vormt het NK Koffie een spectaculair hoogtepunt. Vier dagen lang barst de strijd los tussen de beste barista’s van Nederland. Van latte art tot espresso, alles draait om precisie, creativiteit en smaak. Het kampioenschap, georganiseerd door SCA Nederland, trekt niet alleen koffiekenners maar ook nieuwsgierige bezoekers. Het NK zet de koffiewereld in Nederland in de schijnwerpers en brengt professionals uit het hele land samen.

Met deze combinatie van nieuwe talenten, gevestigde namen en live competitie is de Koffie, Thee & Cacao-hal dé plek op Horecava waar beleving, product en vakmanschap samenkomen.

Meer nieuws

Austria retains its lead in organic viticulture

Austria retains its lead in organic viticulture

For the first time ever, a quarter of all Austrian vineyards are certified organicExactly one quarter (25.0%) of the area under vine in Austria has been certified as organically cultivated, as the latest figures released by the Federal Ministry of...

Lees meer
ProSpirits Report 2025: The Future of Spirits

ProSpirits Report 2025: The Future of Spirits

The global spirits industry stands at a turning point — and the inaugural ProSpirits Report – The Future of Spirits captures the opportunities and challenges shaping its next chapter. Based on insights from over 200 industry professionals across 45...

Lees meer
De populairste cocktails van Nederland in 2025

De populairste cocktails van Nederland in 2025

Als het aan onze zoekgeschiedenis ligt, schenken we deze zomer het liefst een Espresso Martini in. Of twee. Uit een analyse van zoekdata door Seeders blijkt dat deze cocktail aan een indrukwekkende opmars bezig is. In juli 2025 werd er bijna 24.500 keer op...

Lees meer
Austrian wines impress in Tokyo

Austrian wines impress in Tokyo

– Major success for Austrian wine exports to Asia: the Austrian Tasting in Tokyo 2025, hosted by the Austrian Wine Marketing Board (Austrian Wine) on 22 July, attracted more than 600 wine professionals from the Japanese retail sector, hospitality industry...

Lees meer
logo svbe
logo wijncursussen.nl
logo nix
Share This