Wijnjournaal.nl

Wijnsector bewust van verantwoordelijkheid

door | 21 jan 2016 | importeurs, Nieuws

Uitreiking certificaten KVNW Register Wijnhandelaar 21 januari 2016

Den Haag, 21 januari 2016 – De voorzitter van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren (KVNW), de heer Peter van Houtert, onderstreepte vandaag in zijn nieuwjaarstoespraak dat de wijnsector bewust omgaat met haar maatschappelijke verantwoordelijkheid. Hij hield deze toespraak tijdens een druk bezochte nieuwjaarsbijeenkomst van de KVNW bij Mereveld te Utrecht.

Van Houtert blikte met tevredenheid terug op het afgelopen jaar en gaf aan dat ondanks enkele jaren van economische stagnatie wijn onverminderd populair blijft onder Nederlandse consumenten.

40dagenzonderdrank
In zijn speech ging Van Houtert in op het initiatief van Unie KBO om tijdens de vastentijd 40 dagen lang drank te laten staan. Van Houtert: “Dit soort initiatieven passen in een tijd waarin consumenten worden uitgedaagd om bewust om te gaan met hun gezondheid. Of je hieraan mee doet is een individuele keuze. Wij benadrukken al lange tijd dat het genieten van wijn optimaal is bij matige consumptie. Met andere woorden, zorg dat je consumptiepatroon gedurende het gehele jaar past bij een gezonde leefstijl. Een goed glas wijn kan daar prima bij!”.

Wim
De wijnsector heeft afgelopen oktober de campagne Wimoverwijn.nl gelanceerd. De Wim-campagne wil Nederlandse consumenten inspireren en informeren over verantwoorde wijnconsumptie. Wijnhandelaren en andere professionals worden door de KVNW ingezet om deze boodschap over te brengen. Centraal staat daarbij: geniet van wijn, maar drink met mate. In toenemende mate zijn uitingen van de Wim-campagne terug te vinden in media, op proeverijen en op websites van betrokken ondernemingen.

Keurmerk
Tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst werd ook een achttal certificaten KVNW Register Wijnhandelaar uitgereikt. De acht wijnbedrijven zijn afgelopen maanden door Det Norske Veritas (DNV GL) getoetst op een aantal strenge eisen. Van Houtert: “Wij constateren dat de gezondheid  en veiligheid van afnemers en consumenten steeds hoger op de agenda komt van de wijnhandelaren. Dit keurmerk biedt afnemers de garantie dat bedrijven voldoen aan wet- en regelgeving en een forse inspanning leveren op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het reduceren van het flesgewicht. Door lagere transportkosten wordt de milieudruk verlaagd!”

De volgende bedrijven ontvingen (opnieuw) een keurmerk:

Delcave NCK
Wijnhandel Bas Baan
Wijnimport J. Bart
Partners in Wijn / André Kerstens B.V.
Delta Wines
LFE
Vinoblesse
Wijn Verlinden
Voor meer informatie over de Wim-campagne zie: www.wimoverwijn.nl.
Voor meer informatie over het keurmerk en de voorwaarden zie: www.mijnkvnw.nl.

Meer nieuws

De geheimen van Sherry Wijnen in 45 minuten

De geheimen van Sherry Wijnen in 45 minuten

In 2025 gaat een nieuw jaar van de Europese campagne voor Sherry Wijnen van start. Deze campagne informeert zowel consumenten als professionals over de kwaliteitswijnen uit de Sherry-regio. Onderdeel van deze campagne is de Sherry Academy, een online en...

Lees meer
Wines of South Africa kondigt CapeWine 2025 aan

Wines of South Africa kondigt CapeWine 2025 aan

Van L naar R: Maryna Calow (WoSA), Michiel du Toit (Hillebrand Gori), Charmaine Swanepoel (DHL), Siobhan Thompson (WoSA), (Hillebrand Gori) and Francois Malherbe (DHL) De grootste wijnbeurs van het zuidelijk halfrond Wines of South Africa (WoSA) kondigt met trots de...

Lees meer
BASEL: PROSECCO BAR AT THE INTERNATIONAL AIRPORT

BASEL: PROSECCO BAR AT THE INTERNATIONAL AIRPORT

Bottega Prosecco Bar expands its presence to Switzerland with a new venue in partnership with the Lagardere group at Basel International Airport. The facility was opened on 29 November, a date close to the Christmas holidays and the peak of transits at the Swiss...

Lees meer
Franse Foodtech-gigant lanceert in Nederland 

Franse Foodtech-gigant lanceert in Nederland 

Co-founder: Alexandre Haggai (links in de pagina Co-founder Clément Benoit) Clone, de Europese foodtech-startup uit Parijs die €105 miljoen aan financiering heeft opgehaald, gaat officieel van start gaat in Nederland. Het doel is restaurateurs te ondersteunen bij het...

Lees meer
logo svbe
logo wijncursussen.nl
logo nix