logo WIJNJOURNAAL groen

Wine Professional Diamond Awards 2018

door | 8 jan 2018 | importeurs, Redactie

AMSTERDAM, 20180107 — Traditiegetrouw werd de 16e editie van Wine Professional feestelijk geopend met de uitreiking van de prestigieuze Diamond Awards. De awards gingen dit jaar naar Bert Horstman (wijnkoper bij Heisterkamp Wijnkopers), Alessandro Uva (eigenaar Ristorante Mario) en Gert Jan en Francis Zonneveld Piek (Rungis).
De awards, ontworpen door juwelier Lyppens, werden op zondag 7 januari uitgereikt door Jan van Lissum, directeur van The Wine & Food Association en de Gastronomische Groote Club. Ruim honderd genodigden woonden de feestelijke ceremonie in Hotel de l’Europe bij. De Diamond Awards worden jaarlijks toegekend aan personen die zich op bijzondere wijze verdienstelijk hebben gemaakt met betrekking tot de Nederlandse gastronomie. De officiële opening van Wine Professional werd verricht door ZE de heer Venu Rajamony, Ambassadeur van India en HE mevrouw Andrea Gustović-Ercegovac, Ambassadeur van Kroatië. Speciale gasten waren verder de heer Ramiro Alfonso Hidalgo, Cultureel Attaché van de Argentijnse Ambassade, en de heer Peter van Houtert, voorzitter Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren.

De Awardwinnaars van dit jaar zijn:

Bert Horstman (Heisterkamp Wijnkopers)
Wijn uit Zweden: je verwacht het niet direct in het assortiment van een serieuze wijnimporteur. Maar wel bij Heisterkamp Wijnkopers. Dat is te danken aan Bert Horstman, al 15 jaar het gezicht van deze gerenommeerde wijnhandelaar in Ootmarsum. Hij heeft een neus voor karakteristieke terroirs, bijzondere microklimaten en eigenzinnige wijnmakers, zeker als deze ook nog eens biologisch of biodynamisch werken. ‘Filosofen van de warme grond’ noemt hij ze, hun wijnen zijn in Berts ogen het ‘ultieme extract van zon en bodem, als essentie van de natuur.’ Heisterkamp importeert al 25 jaar zorgvuldig geselecteerde biowijnen, en is wat dat betreft een pionier te noemen. Bekende namen in het assortiment zijn onder meer Kreydenweiss (Alsace), Ardhuy (Bourgogne), Colombette (Languedoc), Huet (Loire), Labet (Jura), Hillinger (Oostenrijk) en Saladini Pilastri (Italië). Bert Horstman trad er in 2003 in dienst. Daarvóór was hij sommelier bij onder meer Des Indes en De Hoefslag. Horstman is de ideale woordvoerder voor Heisterkamp Wijnkopers: kritisch, betrokken, recht door zee, positief ingesteld. Hij combineert een doordachte eigen smaak met een uitgebreide kennis van zaken en een sterk filosofische inslag. De perfecte eigenschappen voor een eigentijds wijnambassadeur.

Alessandro Uva (Ristorante Mario)
Terwijl de doorsnee Nederlander nog maar net gewend was aan macaroni met ham en kaas, toverde Mario Uva in 1967 het voormalige dorpscafé van Neck om tot een gezellig restaurant waarmee hij de echte Italiaanse keuken in ons land introduceerde. 50 jaar bestond Ristorante Mario het afgelopen jaar. Alessandro Uva is een waardig opvolger van zijn vader. Hij houdt vast aan de filosofie van eerlijke, authentiek Italiaanse gerechten waarvan verse seizoenproducten en zorgvuldig bewaarde familierecepten de basis vormen. Hij combineert oprechte hartelijkheid en focus op traditie en kwaliteit met een grote passie voor Italiaanse wijn. Ristorante Mario is al een halve eeuw een begrip onder liefhebbers. Een gedreven vakman als Alessandro garandeert dat dat ook de komende 50 jaar het geval zal zijn.

Gert Jan en Francis Zonneveld Piek (Rungis)
‘We kennen pas een klein deel van het beschikbare groente en fruit, mijn passie ligt bij het ontdekken’. Het is die nieuwsgierigheid die Gert Jan Zonneveld Piek heeft omgevormd van ‘gewone’ groenteboer – op 17-jarige leeftijd (!) had hij al een eigen winkel  –  tot groentepionier. Hij beperkt zich niet tot wat de seizoenen hem hier te bieden hebben, maar is constant benieuwd naar wat andere plekken op de wereld aan verrassingen voor hem in petto hebben in diezelfde seizoenen. In Francis, zijn vrouw, vond hij de ideale partner voor zijn bedrijf: als voormalig bloemenverkoopster benadrukte zij van het begin af aan het belang je te onderscheiden van andere bedrijven – door voortdurend met nieuwe, exclusieve producten te komen. Deze vernieuwingsdrang bracht het duo op één lijn met grensverleggende horecaprofessionals. Cees Helder, destijds chef-eigenaar van restaurant Parkheuvel, was een van de eersten die het groeiende en boeiende assortiment van Rungis ontdekten. Avontuurlijk ingestelde chefs vormen voor Rungis een bron van inspiratie en innovatie, en andersom is dat evenzeer het geval. Met circa 130 werknemers en 4.000 producten is Rungis in bijna 30 jaar tijd uitgegroeid tot een van de belangrijkste horecaleveranciers op het gebied van groente, fruit en kruiden. En gezien de huidige gezonde en groene voedingstrends kunnen Gert Jan en Francis een zonnige toekomst voor hun levenswerk tegemoet zien.

Meer nieuws

Austria retains its lead in organic viticulture

Austria retains its lead in organic viticulture

For the first time ever, a quarter of all Austrian vineyards are certified organicExactly one quarter (25.0%) of the area under vine in Austria has been certified as organically cultivated, as the latest figures released by the Federal Ministry of...

Lees meer
ProSpirits Report 2025: The Future of Spirits

ProSpirits Report 2025: The Future of Spirits

The global spirits industry stands at a turning point — and the inaugural ProSpirits Report – The Future of Spirits captures the opportunities and challenges shaping its next chapter. Based on insights from over 200 industry professionals across 45...

Lees meer
De populairste cocktails van Nederland in 2025

De populairste cocktails van Nederland in 2025

Als het aan onze zoekgeschiedenis ligt, schenken we deze zomer het liefst een Espresso Martini in. Of twee. Uit een analyse van zoekdata door Seeders blijkt dat deze cocktail aan een indrukwekkende opmars bezig is. In juli 2025 werd er bijna 24.500 keer op...

Lees meer
Austrian wines impress in Tokyo

Austrian wines impress in Tokyo

– Major success for Austrian wine exports to Asia: the Austrian Tasting in Tokyo 2025, hosted by the Austrian Wine Marketing Board (Austrian Wine) on 22 July, attracted more than 600 wine professionals from the Japanese retail sector, hospitality industry...

Lees meer
logo svbe
logo wijncursussen.nl
logo nix
Share This