Wine Paris & Vinexpo Paris 2022 eindigden op een zeer positieve noot na drie drukke dagen vol ontmoetingen, gesprekken en businessmeetings. Zowel exposanten als bezoekers genoten van de gelegenheid om elkaar na een onderbreking van 2 jaar weer te ontmoeten. Het langverwachte internationale evenement deed haar belofte aan de wijn- en gedistilleerdsector alle eer aan.
Meer dan 2.864 exposanten en 25.739 professionele bezoekers, van wie 28% internationaal was en uit 109 landen kwam, verwelkomden Wine Paris & Vinexpo Paris in Parijs. In de top 5 van vertegenwoordigde landen kwamen naast de Fransen ook België, het Verenigd Koninkrijk, Italië, Nederland en de Verenigde Staten in groten getale. Het bezoekersaantal weerspiegelt het ondernemersniveau: 77% van de bezoekers waren koopbeslissers – 51% van hen bestond uit importeurs, groothandel en gespecialiseerde distributeurs, 32% uit wijnhandelaren en gespecialiseerde detaillisten, en 17% uit de horecasector.
Het digitale Vinexposium Connect portal stimuleerde onder meer het zakendoen: tussen 1 en 16 februari werden 19.350 vergaderverzoeken geregistreerd, 69% van de exposanten was actief en tijdens het evenement werden 3.068 geplande meetings op de stands gehouden.
Tijdens de officiële openingsceremonie prees Julien Denormandie, de Franse minister van Landbouw en Voedselvoorziening, een samenhangend evenement dat de reputatie van Frankrijk in het buitenland ten goede komt. Franck Riester, de Franse minister voor Buitenlandse Handel en Economische Ontwikkeling en belast met Europa en Buitenlandse Zaken, benadrukte “het buitengewone succes van deze beurs, die gesteund wordt door een sector die zich inzet voor internationale ontwikkeling”.
Business op de agenda
Diverse nationale en internationale exposanten en inkopers bevestigen het belang van deze 2022 editie:
François Dugoua, Managing Director van Ulysse Cazabonne, benadrukt het succes van deze uitzonderlijke editie, een unieke gelegenheid om internationale inkopers te ontmoeten:
” We kijken tevreden terug op het einde van deze editie. De inkopers bevestigden hun aanwezigheid en de bijeenkomsten volgden elkaar op. Het fysieke gebeuren voegt waarde toe aan ons beursprogramma. We ontmoetten onze Amerikaanse, Russische en Europese afnemers, en niet te vergeten de Fransen. De timing is goed. Het is heel gunstig om op een Parijse beurs aanwezig te zijn. Klanten zijn er dol op omdat de stad vele voordelen biedt. Het doel is nu om in 2023 op dit elan voort te bouwen en we bevestigen alvast dat we er weer bij zullen zijn!”
Onder de jonge wijnmakers die op het “La Nouvelle Vague”-forum hun eerste distributienetwerken in Frankrijk en internationaal zoeken, is Azeline Delarue, wijnmaakster en eigenares van Vins d’Azel, blij dat ze haar eerste internationale klanten voor zich heeft weten te winnen: “Wine Paris & Vinexpo Paris is onze eerste vakbeurs. We hebben veel contacten gehad, vooral met importeurs, die grote belangstelling voor onze producten toonden. Ze zoeken familiale landgoederen met een bijzondere eigenheid en karakter, verbonden met de persoonlijkheid van de producent. Er heerste een positief businessklimaat.”
Op het gebied van “Be Spirits” is ook Vincent Barthe, Directeur Marketing voor Frankrijk van de Club des Marques, overtuigd van het succes van deze editie: ” Dankzij Wine Paris & Vinexpo Paris konden we nieuwe klanten en prospects ontmoeten, want er was behoefte om weer contacten te leggen op een beurs. Als Armagnac specialist was het een must om bij Be Spirits te zijn. De datum van de beurs was perfect om onze nieuwe serie, de Pousse Rapière, te lanceren. Wine Paris & Vinexpo Paris is een belangrijk evenement waar we Europa en Canada bereikten. Onze productenmix leverde ons veel prospects op uit de horeca, supermarkten en de wereld van de mixologie.”
De Amerikaanse inkoper Jean-François Bonneté, voorzitter en oprichter van BCI Bonneté Inc, prees de sfeer die men op de beurs aantreft: “Wij nemen deel aan Wine Paris & Vinexpo Paris omdat we in 72 uur tijd de belangrijkste spelers kunnen ontmoeten die voor de industrie en voor onze handel belangrijk zijn. Dit evenement is een echt succes omdat het erg op zaken gericht is, met kwalitatieve en efficiënte meetings die elk uur plaats vinden. Het is een geweldige manier om de wereld te zien en om al onze partners te zien. De februari kalender is perfect, gefeliciteerd, het is goed gelukt, heel goed gedaan!
Viña Del Pedregal – Benjamin Rojas Andonaegui, Export Manager (Chili), was opgetogen dat hij opnieuw zijn merk kon presenteren en kon toelichten: “Wine Paris & Vinexpo Paris lopen voorop bij het herstel van de pandemie. We zijn bijna weer normaal, want er is altijd een behoefte om te reizen en onze verhalen te blijven vertellen. Het bezoekersniveau was perfect, met vooral professionele inkopers, met zakelijke profielen, uit heel Europa”.
Het plezier van elkaar weer ontmoeten
Ontmoetingen, contacten leggen en gezelligheid zijn ook de sterke punten van het evenement voor veel exposanten en bezoekers:
Bruno Kessler, Chief Wine Maker bij Cordier by InVivo, benadrukt de verbindende rol van deze 3 dagen: “Dit evenement, na de geboorte van onze nieuwe identiteit, heeft de dynamiek van onze teams, die de gezelligheid van het directe contact met onze klanten en prospects hebben herontdekt, verenigd. We ontvingen veel mensen en hadden tegelijk de nodige tijd om gekwalificeerde afspraken met bezoekers te maken”.
Voor Svetlana Grantcharova Bodineau, Marketing Manager voor Communicatie en Wijntoerisme, Champagne Panier, is deze 2022 editie “een uitstekende beurs die de verwachtingen die we van internationale meetings hadden overtroffen ondanks het gewicht van de crisis. Het was vol qua afspraken met de Franse en internationale deelnemers. Het menselijk contact waar iedereen op gewacht had was er”.
Het plezier van het samenzijn
Laten we vooral niet het gemoedelijke en feestelijke karakter van Wine Paris & Vinexpo Paris vergeten, zowel binnen als buiten de beurshallen:
Gérard Bertrand, Voorzitter van de Gérard Bertrand Group, zei: ” Deze beurs straalde een belangrijke energie uit, het moest gebeuren. Het waren de perfecte omstandigheden om klanten en prospects te verwelkomen en de reünie van de wijnwereld in Parijs te vieren.’’
Valérie Pajotin, bedrijfsleidster van Anivin de France, is minstens zo enthousiast over het succes van de op wijn gebaseerde cocktails als over de uitgaanssfeer van de Infinite Bar. “De internationale inkopers die we op de beurs verwelkomden waren enthousiast over het proeven van de enige cocktails met Franse variëteitenwijnen in de Infinite Bar. Na deze zeer positieve ontvangst besloten we een van onze cocktails, de Chardo Mule gemaakt met Chardonnay, internationaal te lanceren.
Na het dynamische succes van de 2022 editie van Wine Paris & Vinexpo Paris bereidt Vinexposium de 2023 editie onder één motto voor: de zakelijke ervaring van alle deelnemers verbeteren en verrijken en tegelijk vakmensen uit de hele sector enthousiast maken.
De volgende editie van WINE PARIS & VINEXPO PARIS wordt gehouden van 13 tot en met 15 februari 2023.